چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024

نشست بومی شدن علوم اجتماعی در جوامع اسلامی از سلسله‌ نشست‌های مطالعات روش‌شناسی، صبح امروز از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر فریدالعطاس با اشاره به پیشینه بومی‌سازی علوم اجتماعی در کشورهای مختلف گفت: هنگامی که کشورهای آسیایی و آفریقایی از ناکارآمدی فرهنگ غربی به ویژه در عرصه علوم اجتماعی آگاه شدند به بومی‌سازی روی آوردند.

وی ضمن بررسی علل حضور مستشرقان در کشورهای آسیایی به پیامدهای ناگوار آن برای کشورهای شرقی اشاره کرد و گفت: برخی از دانشمندان شرقی از سوءبرداشت‌های دانشمندان غربی نسبت به جوامع شرقی پی بردند و متوجه مشکلات و پی‌آمدهای آن شدند.

وی افزود: دانشمندان علوم اجتماعی راه‌های بسیاری برای گریز از تبعات و ناهنجاری‌های فرهنگ غربی ارایه دادند که مهمترین آنها بومی‌سازی علوم اجتماعی در کشورهای مختلف است.

دکتر فرید‌العطاس شناخت مشکلات شرق شناسی را نخستین گام در بومی‌سازی علوم دانست و گفت: استعمارگران از جمله انگلیسی‌ها با ورود به هند و سایر مستعمرات خود افکار مسیحی و غربی را وارد آنجا کردند بدون اینکه مسایل مربوط به بومی‌سازی علوم را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به تفاوت‌های اساسی بین اسلام و مسیحیت، رویگردانی مسیحیان از آموزه‌های مسیحیت را ناشی از وجود خرافات و ناکارآمدی آن دانست و گفت: هیچگاه بین مذاهب مختلف اسلامی چنین اختلافی وجود ندارد و اختلاف آنها در امور اعتقادی نیست.

 

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha